“Hvordan får jeg ryddet op i kælderen?”

roddet rum

Har du et hus eller en lejlighed, hvor kælderen eller loftsrummet er ved at sprænge grundet pladsmangel? Så er det måske på tide, at få ryddet op i rodet og tømt rummet for gamle sager og snavs.

MEN! Hvordan kommer du lige i gang med det store arbejde, som nemt kan virke fuldkommen uoverskueligt. Læs med her og få en guide til, hvordan mareridtet i kælderen, kan klares uden hovedpine.

Step et: Sæt kryds i kalenderen.

En større oprydning kræver planlægning. Har du en kælder som er fyldt til bristepunktet med gamle ting, som skal sorteres, smides ud osv. så kræver det, at du sætter god tid af til det.
At planlægge oprydningen i god tid gør også, at det er nemmere at komme i gang, når dagen kommer.

 

Step to: Få nogen til at hjælpe dig.

Når den store oprydning skal i gang kan det være en fordel at have noget hjælp ved hånden. Ring derfor rundt til familien, spørg naboen eller inviter vennerne forbi til oprydning og en bajer.

Det er altid nemmere, hvis man er to eller flere. Det sikrer, at du ikke kommer til at gå i stå halvvejs igennem projektet, fordi du pludselig falder over en gammel Playstation, som du lige skal have et spil på, inden du går videre.

Er man flere om arbejdet, bliver man også holdt fokuseret på opgaven.

 

Step tre: Læg en tidsplan.

Når dagen kommer og alt er klar, så læg en tidsplan. Hvad enten det er et dagsprojekt eller noget, der vare en hel weekend, så er det en rigtig godt ide at lægge en plan for arbejdsdagen. Et eksempel kunne være:

  • kl 9-10: Kaffe og en basse.
  • kl 10-13: Arbejde.
  • kl 13-14: Frokost
  • kl 14-17: Arbejde.
  • Kl 17: Fyraftensøl.

Step fire: Få kørt affaldet væk.

Når du engang er færdig, med din oprydning, står du med en masse som skal køres væk. Enten skal du til at tage turen til genbrugspladsen med det hele, alternativt kan du få skraldet hentet. Den sidste mulighed kan klart anbefales. Det koster ikke så meget og giver dig mulighed for at slappe lidt af, efter det hårde arbejde er overstået.

 

Step fem: Glem ikke hyggen.

Skal du gå en hel dag sammen med vennerne eller familien og rydde op, så sørg for at der er god stemning. Køb nogle øl og sodavand og byd eventuelt på mad bagefter. I er alligevel sammen, hvorfor så slutte dagen af med lidt god mad og lidt fælles hygge. Socialt samvær efter arbejdet gør også, at i har noget at se frem til, når jobbet er klaret.

Nu er der ingen undskyldninger!! Så er det bare at komme i gang.

 

Post Tags
About Author: Morten Kofoed

Comments are closed.